Σύντομη απάντηση: Ναι, και πολύ μάλιστα.
Λιγότερο σύντομη απάντηση: Οι άντρες ζουν μέσα στην πατριαρχική μας κοινωνία και, όπως όλοι μας, υποφέρουν κι εκείνοι από τα αποτελέσματα των στερεοτύπων που χτίζονται μέσα σ’ αυτήν.
Οι άντρες έχουν το δικό τους μικρό κουτάκι που ορίζει τι είναι η αρρενωπότητα και τι σημαίνει το να είσαι άντρας και το οποίο είναι γεμάτο με αποδεκτές και επιθυμητές συμπεριφορές. Όπως και στην περίπτωση των γυναικών και του κουτιού που ορίζει κοινωνικά τι σημαίνει θηλυκότητα και τι σημαίνει το να είσαι γυναίκα, οποιαδήποτε συμπεριφορά έξω από αυτό το κουτί είναι καταδικαστέα και κοινωνικά μη-αποδεκτή σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό.
Συστηματικά οι άντρες διδάσκονται πως η αρρενωπότητά τους κινδυνεύει εάν κάνουν οτιδήποτε δεν περιλαμβάνεται στο μικρό, περιοριστικό τους κουτάκι. Το πιο επικίνδυνο απ’ όλα είναι να επιδείξουν συμπεριφορές που η πατριαρχική κοινωνία περιλαμβάνει στο περιοριστικό κουτάκι των γυναικών. Εάν, π.χ. κλάψουν ή εκφράσουν συναισθήματα (πλην θυμού), εάν πλύνουν πιάτα ή ράψουν ή εάν αποφασίσουν να μείνουν σπίτι με τα παιδιά ενώ η σύντροφός τους εργάζεται.
Ο διαρκής περιορισμός στους άκαμπτους αυτούς κανόνες έχει ως αποτέλεσμα την αποξένωση των ανδρών από τους άλλους ανθρώπους και τη μόνιμη καταπίεσή τους. Εάν επιλέξουν να συμμορφωθούν, ζουν τη ζωή τους κλεισμένοι σ’ ένα μικρό κουτάκι που δεν τους επιτρέπει ελεύθερη κίνηση και περιορίζει τις εμπειρίες τους και εάν επιλέξουν να κινηθούν εκτός του κουτιού, κινδυνεύουν από εξευτελισμό, διακρίσεις και ακόμη και βία.
* Φιλική σημείωση: Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν αυτήν την καταπίεση των ανδρών για να καταπιέσουν περισσότερο τις γυναίκες ή να αρνηθούν τη σοβαρότητα των κοινωνικών διακρίσεων εναντίον τους. Εμείς εδώ προτρέπουμε όλες τις φίλες και τους φίλους μας να αντιτίθενται στην καταπίεση όποιον κι αν αυτή στοχεύει, χωρίς να παίζουμε την κολοκυθιά για το ποιός είναι ο πιο καταπιεσμένος.
Περισσότερο διάβασμα:
– Η κρίση των πατριαρχικών αρρενωποτήτων, η αντρική βία και οι άντρες σύμμαχοι | Καμένα Σουτιέν
– Βίντεο παρουσίαση στο TEDWomen από τον Tony Porter, με τίτλο A Call To Men (χρησιμοποιήστε το κουμπί στο πλάι του βίντεο για να το δείτε με ελληνικούς υπότιτλους).
– It’s not feminism that hurts men |The F-Word
– XY Online | Men, Masculinities and Gender Politics
– The Achilles Effect | Boys, Masculinity and Gender Stereotypes
– Boys Will Be Boys: Deconstructing Masculinity and Manhood | Michael Kimmel
ή Επιστροφή στη σελίδα των Λημμάτων.
cortlinux
16/03/2013
απλά θα πρόσθετα ότι αυτό το κουτάκι το «χρησιμοποιούν» όλο και περισσότερο και οι σύγχρονες γυναίκες. Η κοινωνία μας όσο συντηρητικοποιείται χρησιμοποιεί τα διάφορα κουτάκια για τον περιορισμό της έκφρασης, σκέψης κτλ των ατόμων. Διότι η κοινωνία μας έχει οπισθοδρομήσει και έχει γίνει πολύ πιο συντηρητική παρόλη την επίφαση ελευθερίας επιλογών.
θέλω να πω ότι περιοριστικός παράγοντας για την μη εξέλιξη του ανδρικού μοντέλου που θα μπορεί να συνεργάζεται με την σύντροφό του (εστιάζω στα ετερόφυλα ζευγάρια) αποτελεί κι ότι ένα μεγάλο ποσοστό των ίδιων των γυναικών επιλέγει αυτό το κουτάκι.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα για μένα είναι η περίπτωση Κασιδιάρη – Κανέλη. Μου έκανε τρομερή εντύπωση ότι ένα αξιοσέβαστο ποσοστό νέων γυναικών επιδοκίμασε αυτή την συμπεριφορά. Μάλιστα αρκετές (κι αρκετοί αλλά νομίζω ότι έχει άλλη βαρύτητα όταν γίνεται από άτομα του ίδιου φύλου) χρησιμοποίησαν ως επιχείρημα το ότι δεν έδειρε μία γυναίκα. Υπονοώντας το ότι επειδή έχει μία συγκεκριμένη επιθετική η συγκεκριμένη γυναίκα δεν αποτελεί γυναίκα. Μαζεμένα στερεοτυπικά κουτάκια. Ενώ επανερχόμενος στο θέμα, ο Κασιδιάρης είναι άνδρας διότι είναι επιθετικός, βαράει γυναίκες κτλ.
50ft queenie
17/03/2013
Η πατριαρχική κοινωνία απαιτεί από τις γυναίκες και τους άντρες κάποιες στερεοτυπικές συμπεριφορές. Ο κάθε ένας έχει ένα προκαθορισμένο κουτάκι. Η προσπάθεια να βγει κανείς από το κουτί αυτό είναι πολύ δύσκολη και θέλει διαρκή κόπο και κάποιες φορές και αρκετό πόνο. Οι άντρες και οι γυναίκες που καταφέρνουν να ζουν έξω από αυτό, υπάρχουν και -ελπίζω- αυξάνονται.
Όταν βρίσκεται κανείς μέσα στο κουτάκι -άντρας ή γυναίκα- το κουτάκι αυτό του φαίνεται το πιο φυσιολογικό πράγμα. Οι συμπεριφορές που περιγράφεις είναι συμπεριφορές από το πατριαρχικό κουτάκι.
cortlinux
09/05/2013
Ήμαρτον… ποιος γράφει αυτές τις αναχρονιστικές μπούρδες, να του δώσω το βραβείο της ανοιχτής παλάμης? Κουτάκια συμπεριφοράς και παπάρια μάντολες. Γυναίκες που νομίζουν ότι έχουν αποκρυπτογραφήσει το «απλό» αντρικό μυαλό? Ξεκαβαλάτε το καλάμι γιατί ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΙΔΕΑ. Λύστε πρώτα τα άπειρα ψυχολογικά σας που προέρχονται απο τις ανεξέλεγκτες ορμόνες σας και αφήστε τις περαιτέρω μπακαλο-αναλύσεις, γιατί μπερδεύεστε περισσότερο. Η αίσθηση του «ανδρισμού» ,αγαπητές μου, απειλείται πια πολύ περισσότερο απο την εμμονή σας να ανταγωνίζεστε το άλλο φύλο στα πάντα, προσπαθώντας να αποδείξετε την «ισότητά» σας ή ακόμα και την «υπεροχή» σας πολλές φορές, παρά απο το πλύσιμο των πιάτων το οποίο παρεμπιπτόντως δεν αποτελεί δουλειά ούτε του άνδρα, ούτε της γυναίκας αλλά αυτού που θεωρεί σημαντική την καθαριότητα. Υπονοείς πως στην ζωή μου διδάχτηκα να μην σφουγγαρίζω, απο τον σατράπη πατέρα μου, για μην με πούν «αδελφή»? Μάλλον βλέπεις πολύ sex and the city ή κάποιο άλλο τηλεοπτικό σκουπίδι που έχει θολώσει την κρίση σου. Γράφεις αυτό το άρθρο για να καταδικάσεις στερεότυπες συμπεριφορές ενώ είναι οφθαλμοφανές πως η κρίση σου είναι βασισμένη σε αυτές και αυτό είναι οξύμωρο. Άν αναφέρεσαι σε συγκεκριμένες περιπτώσεις κακοποίησης ή σε συγκεκριμένες κοινωνίες που ζούν ακόμα με ήθη και έθιμα του 1800, να συγκεκριμενοποιήσεις, γιατί αυτά που γράφεις δεν αφορούν σε καμιά περίπτωση τον μέσο σημερινό Ελληνάκο όπως υπαινίσσεσαι, ο οποίος μπορεί να μην αποτελεί το πιο λαμπρό παράδειγμα πολιτισμένου ανθρώπου αλλά σίγουρα είναι πλέον, στο μεγαλύτερο ποσοστό του τουλάχιστον, μακρυά απο αυτό που περιγράφεις. Όσον αφορά το να κάτσω σπίτι με τα παιδιά ενώ εσυ δουλεύεις, πολύ ευχαρίστως αγαπητή μου άν νομίζεις πως προτιμάς αυτόν τον άχαρο, κουραστικό κ γεμάτο ευθύνες ρόλο άν αυτό θεωρείς οτι σε κάνει πιο «γυναίκα». Μην ψάξεις όμως μετά απο λίγα χρόνια ώς γυναίκα να βρείς τον «ανδρισμό» μου που θα τον έχεις θάψει κάτω απο ένα σωρό χεσμένα pampers για να θρέψεις το εγώ σου, γιατί εσύ θα φταίς για την εξαφάνισή του. Γιατί ,αγαπητή μου, μπερδεύεις το «ίσο» με το «ίδιο». Άλλος ο ρόλος του άντρα και άλλος αυτός της γυναίκας. Το ότι έχεις το δικαίωμα να κάνεις ΟΤΙ γουστάρεις δεν σημαίνει απαραίτητα οτι πρέπει να τα κάνεις και ΟΛΑ…και αυτό δεν είναι φαλλοκρατισμός…είναι κοινή λογική.
suzie
09/05/2013
Όχι, το ότι εσύ νομίζεις ότι έχεις το δικαίωμα να πεις σε μια γυναίκα τι να κάνει είναι η φαλλοκρατία.
Κατά τα άλλα τρικυμία στο κεφάλι σου, πριν έρθεις να μας πεις πώς πρέπει να σκεφτόμαστε ας προσπαθούσες τουλάχιστον να καταλάβεις τι διαβάζεις.
50ft queenie
09/05/2013
cortlinux,
Το άρθρο δεν μιλάει για εσένα και τον πατέρα σου ως άτομα. Το ότι επιλέγεις να απαντήσεις έτσι, είναι άκυρο.
Λυπάμαι πολύ που φοβάσαι τις γυναίκες. Λυπάμαι που πιστεύεις πως ο αντρισμός σου κινδυνεύει από τις επιτυχίες άλλων ανθρώπων.
Και πάλι, το μόνο που μπορώ να σου ευχηθώ είναι να βρεις κάποιον υγιή τρόπο να διαχειριστείς τα συναισθήματά σου. Η απειλή αυτή που αισθάνεσαι και περιγράφεις στις προτάσεις σου προέρχεται από την πατριαρχία και θα νιώσεις σίγουρα καλύτερα αν το δουλέψεις λίγο για ν’ απελευθερωθείς απ’ αυτήν την καταπίεση. Κανείς άντρας δεν θα έπρεπε να αισθάνεται πως η άμεση συμμετοχή του στην ανατροφή των παιδιών του είναι επικίνδυνη για την υπαρξιακή του υπόσταση.
Χαίρομαι που οι προσωπικές σου εμπειρίες με τον «μέσο» Έλληνα είναι θετικές. Έχεις το δικαίωμα και τον χώρο να τις εκφράζεις. Ίσως όμως να βοηθούσε λίγο την οπτική σου για τη ζωή το ν’ ανοιχτείς και να δεχτείς και τις εμπειρίες των άλλων.
suzie
09/05/2013
Ουφ, ας εξηγήσω γιατί όντως μπορεί να μην έχεις καταλάβει τίποτα.
Δεν αποκρυπτογραφούμε τίποτα, λέμε ότι δεν υπάρχει αντικειμενική «αρρενωπή» συμπεριφορά, αυτό είναι ένα ψέμα που έχει κατασκευάσει η κοινωνία. Η πίεση να συμμορφωθούν οι άντρες με αυτό το πολύ στενό πρότυπο είναι αυτό που τους βλάπτει πολύ, γιατί τιμωρεί κάθε συμπεριφορά που αποκλίνει από αυτό.
Δε συμφωνούμε με το διαχωρισμό σε «αντρικές» και «γυναικείες» συμπεριφορές, ακριβώς γιατί τέτοιοι ορισμοί είναι που κάνουν κάποιον να νιώθει απειλημένος όταν βλέπει ότι δεν ισχύουν. Λέμε ότι αυτές οι συμπεριφορές δεν είναι θέμα φύλου. Εσύ μπορεί να θες να δουλεύεις και η γυναίκα σου να μένει σπίτι με τα παιδιά, κανένα πρόβλημα, θα βρεις μια γυναίκα που να θέλει να μη δουλεύει εκτός σπιτιού και να μένει με τα παιδιά. Υπάρχουν όμως γυναίκες που δε θέλουν παιδιά, ή θέλουν παιδιά αλλά προτιμούν να δουλεύουν εκτός σπιτιού και να κάθεται ο άντρας στο σπίτι. Υπάρχουν άντρες που θα προτιμούσαν να κάτσουν σπίτι να μεγαλώσουν τα παιδιά τους, υπάρχουν άντρες που δεν έχουν συνδέσει την επαγγελματική επιτυχία με τον αντρισμό τους. Εσύ γιατί νομίζεις ότι έχεις δικαίωμα να επιβάλεις τη δική σου νοοτροπία σε αυτές τις γυναίκες και στους άντρες;
Δεν κρίνουμε επιλογές, κρίνουμε την επιβολή των προτύπων και τη στέρηση της ελευθερίας να επιλέξει ο καθένας να ζει όπως του ταιριάζει.
cortlinux
09/05/2013
Mετά απο αυτές τις εμπνευσμένες και εκτός τόπου και χρόνου απαντήσεις το μόνο που έχω να πώ είναι ότι είναι πασιφανές ότι δεν καταλάβατε τίποτα απο αυτά που έγραψα, ξεχωρίζοντας και σχολιάζοντας όποιες λέξεις χτυπάνε άσχημα στην φεμινιστική σας αισθητική. Αναμενόμενο και πολύ βαρετό για να ασχοληθώ. Καλή συνέχεια με τις αποπροσανατολιστικές σας αναλύσεις και θεωρίες.
suzie
10/05/2013
Άχου το μωρέ
50ft queenie
10/05/2013
cortlinux, γιατί σου φάνηκαν οι απαντήσεις μας «εκτός τόπου και χρόνου»; Σου απάντησα πολύ συγκεκριμένα και δεν φαίνεσαι διατεθειμένος να μου απαντήσεις κι εσύ σοβαρά και ήπια.
Έρχεσαι εδώ κατηγορώντας μας πως δεν είμαστε σοβαρές και υποθέτω πως θέλεις να κάνεις σοβαρή κουβέντα. Κάνε την λοιπόν. Με επιχειρήματα και ήπιο τρόπο όπως σου μιλάω κι εγώ και χωρίς υπεκφυγές.
cortlinux
12/05/2013
Πέρα του πρώτου σχόλιού μου τα υπόλοιπα που ακολουθήσαν είναι απλά τρολάρισμα. Δεν έχω καμία σχέση με αυτά. Κάποιος ψευδώς έχει χρησιμοποιήσει το ψευδόνυμό μου. Μπορείτε να το ταυτοποιήσετε και μέσω της διαχείρησης του σχολιασμού. Δεν συνηθίζω να εκφράζομαι με τους χαρακτηρισμούς του τρολ. Και σε όσες ερωτήσεις ή απορίες είχα (σε άλλες αναρτήσεις σας) νομίζω ότι απείχα κατά πολύ από μία τέτοια συμπεριφορά.
Απείχα από το διαδίκτυο αυτή την περίοδο και μόλις το πήρα χαμπάρι.
cortlinux
12/05/2013
Μόλις διαπίστωσα ότι έχω πέσει θύμα τρολαρίσματος. Εκτός του πρώτου μου σχολιασμού, οι υπόλοιποι που έχουν ακολουθήσει δεν ανήκουν σε εμένα αλλά σε άλλο άτομο που απλά έχει χρησιμοποιήσει το ψευδώνυμό μου. Μέσω της διαχείρησης των σχόλιων μπορείτε να διαπίστωσε το αληθές. Δεν συνηθίζω να εκφράζομαι όπως το τρολ και ότι έχω να πω το λέω με την δική μου… ταυτότητα.
Έστω κι αν αυτή είναι ένα ψευδώνυμο.
Τελικά το παλικάρι. Μέσα στον πολύ ανδρισμό του ξέχασε ότι αυτός ο ανδρισμός που υπερασπίζεται έχει ένα βασικό χαρακτηριστικό. Ότι βασίζεται στα δικά του παντελόνια (για να μιλήσω στην δική του διάλεκτο) κι όχι στα ξένα.
Θα συμφωνήσω για τα κουτάκια που αναφέρεις στην απάντησή σου στο σχόλιο που είχα εξαρχής κάνει. Και που αμέσως πιο μετά με καλή διάθεση ανέλυσε η suzie.
50ft queenie
12/05/2013
cortlinux,
Υποθέσαμε πως άλλαξες email με το οποίο συνδεόσουν. Λυπάμαι που κάποιος έγραψε με το όνομά σου. Θα σημειώσουμε το email του στη λίστα των ανεπιθύμητων.
(Και καλώς επέστρεψες! ^__^)
cortlinux
12/05/2013
καλως σας ξαναβρηκα :)
suzie
13/05/2013
Εγώ δεν είδα καν ότι ήταν το ίδιο ψευδώνυμο! Καλά που το είπες :D
Χαρλοκ
28/06/2013
Ναι όλο αυτό μου θύμισε την ιστορία εκείνου του μικρού παιδιού που είχε μακρύ σγουρό μαλλί και πολύ λευκό δέρμα πράγμα που τον έκανε να μοιάζει εκπληκτικά με κορίτσι.Εννοείται πως οι συμμαθητές του τον περιγελούσαν γιατί έμοιαζε τόσο πολύ με κορίτσι. – Αδερφή είσαι ρε φίλε?Τελικά δεν άντεξε άλλο και έκοψε τα μαλλιά του κοντά και άρχισε να μοιάζει περισσότερο γι’αυτούς με άντρα!!Αυτός όμως δεν ένιωσε καλύτερα και του έλειπαν τα μακριά μαλλιά του.Και που να πάρει ήταν ωραία μαλλιά.Διάολε,λες και τα αγόρια/κορίτσια πρέπει να έχουν συγκεκριμένο στυλ εμφάνισης.
Ουπς και δες σύμπτωση αυτό το παιδί ήμουν εγώ!
Να’ναι καλά η Πατριαρχία και η Μητριαρχία.Κάνουν την ζωή μας πιο φευγάτη.
Ανώνυμος
19/08/2016
Οι άντρες από κάπου τα διδάσκονται όλα αυτά. Η Πατριαρχία δεν δημιουργήθηκε από μόνη της. Από άντρες δημιουργήθηκε και από άντρες επιβάλλεται και από άντρες συντηρείται. Οι άντρες τη διδάσκουν αυτή τη συμπεριφορά. Άρα, μπορούμε να λέμε ότι οι θύτες είναι ταυτόχρονα και θύματα πάνω στην ίδια πράξη καταπίεσης;
Anelis
10/09/2016
@Ανώνυμος Όχι. Η βασική σκέψη είναι ότι δεν υπάρχει κάποι@ που να βγαίνει εντελώς αλώβητ@ από την πατριαρχία. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι ένας καταπιεστής, τη στιγμή που καταπιέζει είναι και θύμα γιατί «η πατριαρχία του έμαθε να καταπιέζει και άρα είναι θύμα». Αυτό είναι ακυρωτικό γιατί είναι σα να λες σε ένα άτομο που χτυπάνε ότι αυτός που το χτυπάει πονάει το ίδιο. Όχι. Το να κακοποιήσεις, καταπιέσεις κάποι@ έχει πρόθεση, αυτενέργεια.
Όλ@ διδάσκουν την πατριαρχία, το ρατσισμό, τις ταξικές ανισότητες και όλες τις καταπιέζεις με τις οποίες μας κάνει condition η κοινωνία στην οποία ζούμε. Ο φεμινισμός, και όλα τα κινήματα κοινωνικής δικαιοσύνης προσπαθούν να σπάσουν αυτό τον κύκλο. Να ξεμάθουμε καταπιεστικές συμπεριφορές και να δημιουργήσουμε το έδαφος για να ανθίσουν άλλες, μη καταπιεστικές. Αν ας πούμε οι γυναίκες δεν είχαν εσωτερικευμένο μισογυνισμό -που γιατί να μην έχουν όταν μεγαλώνουν στις ίδιες κοινωνίες- τα πράγματα δε θα ήταν ως έχουν.
Έχουμε μερικά πολύ ωραία άρθρα και εκπομπές σχετικά, θα σε παραπέμψω εκεί γιατί νομίζω απαντούν καλύτερα απ’ ότι μπορώ εγώ αυτή τη στιγμή.
– Εκπομπή #98: άντρες φεμινιστές, τοξική αρρενωπότητα, προνόμιο
– Εκπομπή #69: Βαγγέλης Γιακουμάκης, τοξική αρρενωπότητα,
– Μια λίστα με προβλήματα των αντρών που ήδη προσπαθεί να λύσει ο φεμινισμός (κλικ)